Svaghetstabellen
Svaghetstabellen används för att slumpmässigt bestämma vilken typ av svaghet rollpersonen har utvecklat. Varje svaghet har en direkt effekt på rollpersonens grundegenskaper och därmed på deras förmåga att utföra olika handlingar i spelet.
För att slå på tabellen använder du 1T20.
T20 | Svaghet | Effekt |
---|---|---|
1 | Insomnia | Svårigheter med sömn leder till minskad mental klarhet och fokus. Under sömnfasen måste alla tärningskast ske med nackdel. |
2 | Kleptoman | En oemotståndlig drift att stjäla småsaker, vilket kan skapa komplicerade situationer. Du måste ta tillfället i akt när du ser något du kan "låna", även om det kan leda till problem. |
3 | Våghals | En stark benägenhet att ta risker utan att tänka på konsekvenserna. Du måste välja den mest riskfyllda vägen i situationer. |
4 | Våldsam | En tendens till att reagera med aggression och våld. När en situation kan lösas med Styrka (STY), är detta ditt enda val. |
5 | Lättjefull | En brist på motivation och initiativförmåga. Vilket reducerar effektiviteten hos din rollperson till endast två arbetsperioder per dag. |
6 | Hypokondriker | Ständig oro för hälsa och sjukdomar. Psykologisk stress påverkar din rollpersons Psyke (PSY), vilket gör alla psykebaserade kast måste utföras med nackdel. |
7 | Paranoid | En överdriven misstänksamhet gentemot andra. Du arbetar ensam och förlitar dig inte på andra. Detta förhindrar deltagande i grupparbeten och ingen får bistå dig i dina uppgifter eller Handlingar. |
8 | Melankolisk | En djupgående sorgsenhet som påverkar din rollpersons förmåga att engagera sig i aktiviteter. Innan varje hobbyaktivitet, måste du slå en T6; med ett resultat under fyra (4), är din rollperson för nedstämd för att delta. |
9 | Impulsiv | Svårigheter att kontrollera impulsiva tankar och handlingar. Den första idén som du kommer på måste genomföras utan möjlighet till eftertanke eller förändring. |
10 | Social fobi | En intensiv rädsla för sociala situationer. Detta förhindrar deltagande i gruppaktiviteter, speciellt när det kommer till hobbyer. |
11 | Osäker | Markant brist på självförtroende och självbild. Denna osäkerhet förhindrar att du utför soloaktiviteter i hobbyer. |
12 | Glömsk | Problem med korttidsminnet och svårigheter med att komma ihåg detaljer. Din Intelligens (INT) drabbas negativt med en minskning på -3. |
13 | Kortfattad | Svårighet att kommunicera och uttrycka sig klart. Alla slag som kräver Karisma (KAR) görs med nackdel. |
14 | Känslig | En stark reaktion på emotionella händelser och stimuli. Varje misslyckat försök att utföra en Handling leder till en (1) extra stress. |
15 | Förvirrad | Problem med att tänka klart och fatta välgrundade beslut. Alla Intelligens (INT)-baserade kast utförs med nackdel. |
16 | Rädd | En ökad benägenhet att känna rädsla och ångest. När någon i din närhet misslyckas med en Handling, påverkas du negativt och tar en extra stresspoäng. |
17 | Desorienterad | Svårigheter med att hålla fokus och orientera sig. Navigeringsförsök kräver ett Handlingsslag mot Intelligens (INT) för att säkerställa att du tar rätt väg och inte går vilse. |
18 | Svag | Fysisk svaghet och begränsad uthållighet. Alla Styrka (STY)-baserade kast utförs med nackdel. |
19 | Stel | Begränsad rörlighet och smidighet. Alla Smidighet (SMI)-baserade kast görs med nackdel. |
20 | Sjuklig | Du lider av konstanta hälsoproblem. Alla Fysik (FYS)-baserade kast görs med nackdel. |