Erfarenhet och utveckling

Du ackumulerar erfarenhet genom en erfarenhetsklocka. Denna klocka består av sex (6) sektorer och reflekterar din rollpersons lärande och utveckling.

  • När erfarenhetsklockan är helt fylld, erhåller din Rollperson ett (1) Erfarenhetspoäng (EP).

  • Efter att ett poäng erhållits, återställs klockan för fortsatt ackumulering av erfarenhet.

Händelser som bidrar till erfarenhet

Det primära sättet för Rollpersoner att samla erfarenhet är genom att framgångsrikt utföra sysslor.

  • Sysslor: När en Rollperson slutför en fullständig progressklocka med åtta (8) sektorer, belönas de med en sektor på sin erfarenhetsklocka. Endast klockor som består av exakt åtta segment bidrar till erfarenhetsklockan. Sysslor som består av flera progressklockor kan därför ge flera segment på erfarenhetsklockan.

Andra händelser som också bidrar till att fylla Rollpersonens erfarenhetsklocka med en (1) sektor inkluderar:

  • Katastrofalt misslyckande: När ett Handlingskast resulterar i ett katastrofalt misslyckande. Detta reflekterar lärandet från misstag och svårigheter. Genom våra misslyckanden lär vi oss och växer.

  • Återhämtning från tillstånd: När din Rollperson återhämtar sig från ett tillstånd. Denna erfarenhet representerar den personliga styrkan och motståndskraften. Det som inte dödar oss, gör oss starkare.

  • Inspiration: Om du har inspiration kan du välja att konvertera den till ett (1) framsteg på din Erfarenhetsklocka. Genom inspirationens gnista tänds kunskapens eld.

Erfarenhetspoäng

Varje rollperson tjänar Erfarenhetspoäng (EP) genom att spelaren agerar i linje med Rollpersonens unika personlighet och mål. Det är ditt ansvar som spelare att föra koll på de erfarenhetspoäng du tjänar.

Efter varje spelsession har du möjlighet att använda dina ackumulerade erfarenhetspoäng för att utveckla din Rollperson. Du kan välja att:

  • Förbättra grundegenskaper: Varje erfarenhetspoäng kan användas för att höja en valfri grundegenskap med ett (1) poäng.

  • Skaffa nya färdigheter: Erfarenhetspoäng kan även användas för att ge din Rollperson nya färdigheter.