Motståndskast

I spelet kommer din rollperson ibland att möta yttre påverkan eller utmaningar som kräver ett direkt motstånd. Varje gång du väljer att göra motstånd mot en sådan situation, påverkar det din rollpersons stressnivå, vilket ökar med +1 stress för varje motståndshandling. Därefter får du chansen att, med en T20 tärning, göra ett kast mot en relevant grundegenskap för att avgöra utfallet, liknande processen för ett Handlingskast.

Ett exempel på motståndskast kan vara att detektivera fara eller att motstå extrem kyla. Om du som spelare aktivt letar efter fara, utförs detta genom ett handlingskast med direkt resultat. Men om du inte aktivt letar efter fara, kan spelledaren be dig att göra ett motståndskast för att se om din rollperson upptäcker ett misstänkt ljud eller liknande. När det gäller kyla eller värme kan motståndskast användas för att avgöra hur din rollperson hanterar dessa extrema förhållanden.

Misslyckat motstånd kan resultera i ökad stress eller till och med tillstånd för din rollperson, beroende på spelledarens beslut. Alla motståndskast kräver inte alltid en stressökning på +1, utan det är upp till spelledaren att avgöra baserat på situationen.

Motståndskast för SLK:er

För information om motståndskast för Spelledarkaraktärer, se avsnittet Spelledarkaraktärers motståndskast.

Spontana motståndskast

Under spelets gång kan spelledaren ibland begära att du eller dina medspelare utför motståndskast mot en eller flera av era grundegenskaper. Dessa kast kan initieras av spelledaren även om ni som spelare inte aktivt gör motstånd mot något specifikt. Dessa kast kan gälla allt ifrån förmåga att stå emot påverkan från miljön till att upptäcka dolda ting eller faror. Saker som spelledaren ser som vitala även om spelarna kanske inte alltid tänkt på att uttrycka att de aktivt har öronen på spänn.