Handlingskast

När din rollperson står inför en kritisk eller potentiellt riskfylld handling, är det dags att genomföra ett handlingskast. Exempel på sådana situationer kan vara att försöka låsa upp en krånglig dörr, undvika upptäckt, eller att utföra en komplicerad uppgift under tidspress. För enklare handlingar, som att plocka upp något eller packa en väska, krävs inga handlingskast.

Som spelare väljer du först en av din rollpersons grundegenskaper att använda och förklarar hur du tänker agera utifrån denna egenskap. Därefter gör du ett tärningskast med en 1T20 för att avgöra resultatet.

Alla Handlingskast görs med 1T20.

Gynnsamma och ogynnsamma förhållanden

I Panoptikon skiljer vi mellan två huvudsakliga typer av situationer när du utför handlingar: gynnsamma och ogynnsamma förhållanden.

Gynnsamma förhållanden

När du utför en handling med en passande grundegenskap under kontrollerade eller fördelaktiga omständigheter, anses detta vara under gynnsamma förhållanden. Detta är det normala läget för de flesta handlingar.

Ogynnsamma förhållanden

Om du däremot utför en handling med en olämplig grundegenskap eller under svåra förhållanden, anses detta vara under ogynnsamma förhållanden. Dessa situationer innebär ökad svårighetsgrad och osäkerhet.

När en handling utförs under ogynnsamma förhållanden genomförs handlingskastet med nackdel.

Spelledarens bedömning

Det är spelledarens ansvar att avgöra när ett handlingskast är nödvändigt. Detta baseras på handlingens komplexitet och potentiella risker.

Bestämma utfallet

För att avgöra om ett handlingskast är lyckat, jämförs tärningens värde med den relevanta grundegenskapen för handlingen. Om värdet är lika med eller lägre än grundegenskapen, är handlingen framgångsrik. Detta innebär att du lyckas med det du avser, visat genom tärningskastet. Dock är det viktigt att skilja mellan framgång i utförandet av en handling och framgång i att uppnå önskat resultat, speciellt i interaktioner med andra karaktärer.

I situationer där din handling involverar en annan karaktär, som att övertyga en vakt att öppna en dörr, används ett såkallat Motståndskast för att avgöra utfallet av interaktionen. Ett motståndskast tillämpar en mekanism för att beakta den andra karaktärens personlighet, motivation och omständigheter som kan påverka deras beslut att agera enligt ditt önskemål.

Konsekvenser av misslyckande

Misslyckade kast innebär konsekvenser. Dessa konsekvenser varierar beroende på hur dåligt det gick. Ju högre över grundegenskapens värde tärningen visar, desto värre blir misslyckandet.

Exempel

Tänk dig att din rollperson försöker smyga genom en hall med flera öppna dörrar. Spelaren behöver då göra ett handlingskast mot förslagsvis rollpersonens Smidighet (SMI), som i detta fall är tio (10).

  • Om spelaren slår en sjua (7), lyckas rollpersonen smidigt ta sig igenom hallen utan att upptäckas.

  • Om spelaren däremot slår arton (18), misslyckas rollpersonen grovt. Detta kan innebära att rollpersonen snubblar och gör oväsen, vilket drar till sig oönskad uppmärksamhet. Ett sådant misslyckande är allvarligare än om spelaren hade slagit en elva (11), vilket också hade varit ett misslyckande, men med mindre dramatiska konsekvenser.

Spektakulär framgång

När du slår en etta (1) på tärningen, har du uppnått en Spektakulär framgång. Din rollpersons handling överträffar inte bara förväntningarna utan ger också oväntade och positiva resultat. Några exempel på vad detta kan innebära:

  • Din rollperson upptäcker något extra utöver det de sökte.
  • Deras insatser gör ett starkt intryck på alla i närheten.
  • Uppgiften utförs inte bara framgångsrikt utan även på rekordtid.

Katastrofalt misslyckande

Om ditt tärningskast resulterar i tjugo (20) på tärningen, innebär det ett Katastrofalt misslyckande. I dessa fall misslyckas handlingen oavsett eventuella bonusar eller fördelar som din rollperson normalt skulle ha. Vid ett katastrofalt misslyckande är det inte möjligt att utmana ödet. Några möjliga konsekvenser av ett sådant misslyckande är:

  • Din rollperson orsakar skada på sig själv, andra, eller ett viktigt föremål.
  • De skapar ett oerhört oväsen som kan dra till sig oönskad uppmärksamhet.
  • Handlingen misslyckas så grundligt att det skapar ett hinder som förhindrar andra från att försöka utföra samma uppgift för en tid.

Endast ett försök

Som spelare ges du vanligtvis bara en möjlighet att utföra en specifik handling. Efter att tärningarna har rullats för en viss handling, är det inte tillåtet att göra ett nytt tärningsslag för att försöka nå samma mål igen. Istället krävs det att situationen förändras, att du använder en annan strategi eller att en annan rollperson gör ett försök, innan handlingen kan utföras på nytt. Det finns dock en undantagssituation där du kan få en andra chans genom att utmana ödet.