Ägodelar
En ägodel är mer än bara en personlig tillhörighet; det är symbolen för din rollpersons unika historia, färdigheter och till och med deras öde. Varje spelare får välja en ägodel som tillför en distinkt fördel eller förmåga till deras rollperson. Dessa objekt är inte bara praktiska verktyg, utan de kan också bära emotionellt värde eller en speciell betydelse för rollpersonen.
- Varje rollperson kan endast ha en (1) ägodel åt gången.
- Välj en ägodel från listan som kompletterar din rollpersons karaktär eller som du finner intressant för din spelstil.
- Ägodelar kan gå förlorade, stjälas eller förstöras under spelets gång.
- Om en rollperson förlorar sin ägodel, kan spelaren vid lämpligt tillfälle i spelet försöka anskaffa en ny. Detta kan ske genom uppdrag, handel, utforskning eller andra spelscenarion.
T20 | Ägodel | Förbättrad effekt |
---|---|---|
1 | Antikt fickur | Med detta ur kan du återuppleva de senaste 30 sekunderna en gång per speltillfälle. Endast din rollperson är medveten om tidsförändringen. |
2 | Anteckningsbok | Ger dig möjlighet att fråga spelledaren om en detalj eller händelse som din rollperson bör komma ihåg, men som du som spelare har glömt, en gång per speltillfälle. |
3 | Nyckelringslampa | Förstärker din rollpersons förmåga att upptäcka dolda objekt eller ledtrådar i dåligt upplysta miljöer, vilket ger dig fördel på lämpliga Handlingskast. |
4 | Sliten schackpjäs | Förhöjer din rollpersons strategiska tänkande, vilket ger +1 till Intelligens (INT) vid planering och problemlösning. |
5 | Semesterhalsband | Utsänder en lugnande aura som minskar din rollpersons stressnivå med en sektor en gång per dag. |
6 | Stiliga glasögon | Förbättrar din rollpersons förmåga att framstå som karismatisk och övertygande under presentationer och tal, ger +1 till Karisma (KAR). |
7 | Läderarmband | Ökar din rollpersons fysiska styrka, ger +1 till Styrka (STY) i situationer som kräver ren muskelkraft. |
8 | Gammalt munspel | Används för att mildra spänningar och skapa harmoni, vilket ger din rollperson fördel när de försöker lugna eller avväpna en konflikt. |
9 | Omärkt data-sticka | Innehåller avancerad dataåtkomstteknik, ger din rollperson fördel vid informationssökning på elektroniska enheter. |
10 | Fickkompass | Pålitlig och alltid korrekt, denna kompass låter din rollperson fråga spelledaren om norrriktningen när de behöver navigera. |
11 | Tändare | Ger dig förmågan att skapa eld snabbt och säkert, vilket kan vara användbart i oväntade situationer eller vid behov av värme. |
12 | Kompakt multiverktyg | Ett mångsidigt verktyg som förbättrar din rollpersons praktiska kunskaper, ger +1 till Intelligens (INT) vid tillverkning eller reparation. |
13 | Fotografi | Titta på detta personliga fotografi för att stärka din rollpersons psykiska uthållighet, ger +1 till Psyke (PSY) inför psykologiskt påfrestande situationer. |
14 | Freestyle | En liten bärbar musikenhet med hörlurar från Panoptikon som spela kassettband. När den används för att stänga ute omvärlden kan rollpersonen motverka effekten av kast till nackdel. |
15 | Kryddor | Dessa kryddor, vars ursprung är lika gåtfullt som deras potentiella användningsområden, bär du alltid med dig. |
16 | Turmynt | Ett lyckobringande mynt som magiskt omvandlar det första kastet till fördel varje dag som annars skulle ha varit till nackdel. |
17 | Sliten tärning | En mystisk tärning som tillåter din rollperson att slå om ett handlingskast en gång per dag, men endast om kastet var ett Katastrofalt misslyckande. |
18 | Mystisk nyckel | Denna nyckel verkar öppna mer än bara dörrar –- ofta tycks låsta hinder ge vika när din rollperson närmar sig. |
19 | Tom berlock | En gåtfull berlock som stärker din rollpersons förmåga att agera under tryck, ger -1 till Psyke (PSY) vid Motståndskast men +1 till Psyke (PSY) vid Handlingskast. |
20 | Dekorativ ring | En imponerande ring som av okänd anledning ger din rollperson fördel i interaktioner med vissa inflytelserika personer. |