Grundegenskaper

Din Rollpersons förmåga att agera och påverka världen runtomkring styrs av sex grundläggande egenskaper. Dessa egenskaper varierar på en skala från 2 till 18, där ett högre värde indikerar en starkare eller mer utvecklad egenskap. Ett lägre värde representerar en svagare eller mindre framträdande egenskap.

Startvärden: För att fastställa varje av de sex grundläggande egenskaperna hos din Rollperson, börja med att slå fyra sexsidiga tärningar (4T6). Ta sedan bort både den högsta och den lägsta tärningen från varje kast. Summan av de återstående två tärningarna ger ett värde mellan 2 och 12. Placera detta värde på en valfri grundegenskap. Upprepa processen tills alla grundegenskaper har tilldelats värden. Efter att alla grundegenskaper har fått sina startvärden, får du fördela ytterligare 6 extra poäng över valfria grundegenskaper hur du önskar. Observera att du aldrig kan ha ett värde högre än 18 på någon grundegenskap.

Styrka (STY)

Styrka representerar rollpersonens fysiska kraft och förmåga att utföra uppgifter som kräver muskelkraft. Det inkluderar allt från att lyfta tunga föremål till att kämpa fysiskt. En hög Styrka är avgörande för karaktärer som förlitar sig på fysisk makt.

Fysik (FYS)

Fysik indikerar rollpersonens uthållighet, hälsa och allmänna fysiska kondition. Det påverkar deras förmåga att uthärda påfrestningar, motstå sjukdomar och återhämta sig från skador. Karaktärer med hög Fysik kan hantera fysiska påfrestningar bättre än andra.

Smidighet (SMI)

Smidighet handlar om rollpersonens handlag, reaktionstid och balans. Det är avgörande för aktiviteter som kräver finmotorik, snabba reflexer och förmågan att röra sig tyst eller undvika upptäckt. Höga värden i Smidighet gynnar karaktärer som behöver vara kvicka och lätta.

Intelligens (INT)

Intelligens avspeglar rollpersonens kognitiva förmågor, problemlösningsfärdigheter och allmänna kunskaper. Det är viktigt för uppgifter som kräver logiskt tänkande, lärande och förståelse av komplex information. Karaktärer med hög Intelligens är ofta bra på att analysera situationer och komma på kreativa lösningar.

Psyke (PSY)

Psyke representerar rollpersonens mentala styrka, viljestyrka och emotionella stabilitet. Det är viktigt för att hantera stress, motstå psykisk manipulation och behålla lugnet i utmanande situationer. En stark Psyke hjälper karaktärer att stå emot mentala påfrestningar och förbli fokuserade.

Karisma (KAR)

Karisma är ett mått på rollpersonens charm, övertalningsförmåga och ledarskapsegenskaper. Det påverkar hur de interagerar med andra karaktärer och deras förmåga att påverka, övertyga eller manipulera. Karaktärer med hög Karisma är ofta skickliga på social interaktion och att skapa allianser.

Dessa egenskaper bildar grunden för rollpersonernas kapacitet och påverkar deras förmåga att lyckas med olika handlingar i spelet.