Handlingar

En handling i Panoptikon är allt det du företar dig genom din rollperson, från arbete och interaktioner till djupgående samtal. Varje agerande, oavsett om det är en del av vardagliga uppgifter eller kritiska ögonblick, utförs genom handlingar. Beroende på situationens komplexitet kan vissa handlingar kräva att du gör ett tärningskast, kallat handlingskast, för att bestämma utfallet. Vid framgång kommer spelledaren att beskriva effekten av din handling, medan ett misslyckande kan leda till en diskussion om handlingens följder och utmaningar.

Utföra handlingar

När du vill att din rollperson ska utföra en handling, följ dessa steg:

  1. Deklarera handling: Som spelare, börja med att tydligt förklara vad du vill att din rollperson ska göra. Ange vilken av de sex (6) grundegenskaperna (Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psyke, Karisma) du anser är mest relevant för handlingen. Se Grundegenskaper för detaljer.

  2. Spelledarens godkännande: Spelledaren bedömer och beslutar om handlingen är möjlig och lämplig i den aktuella situationen.

  3. Tärningskast: Som spelare, gör ett tärningskast för att avgöra utfallet av handlingen. Normalt använder du 1T20.

  4. Justerar utfallet: Anpassa utfallet av tärningskastet baserat på eventuella effekter, såsom färdigheter, bonusar, eller situationsspecifika faktorer som påverkar handlingen.

  5. Utvärdering av utfallet: Slutligen, tillsammans med spelledaren, utvärderar du resultatet av handlingen.

Exempel på handling

  • Övertalning: Om du vill övertyga en karaktär, kan du välja att använda Karisma (KAR) för att framhäva din rollpersons charm och övertalningsförmåga. Alternativt, om din rollperson är särskilt stark (STY), kan du försöka använda denna styrka för att skapa en mer imponerande och skrämmande närvaro.

  • Skriva ett viktigt brev: Om din rollperson behöver skriva ett viktigt brev, kan det vara lämpligt att använda Intelligens (INT) för att konstruera ett välformulerat och effektivt budskap. Att använda Karisma (KAR) för denna uppgift kan vara mindre effektivt, eftersom karisma oftast utövar större inflytande i personliga interaktioner snarare än i skriftlig kommunikation.

  • Hissen är trasig: Om din rollperson står inför en trasig hiss och behöver ta sig upp till våning 15, finns det flera sätt att närma sig problemet. Du kan välja att använda Fysik (FYS) för att springa upp för trapporna. Detta skulle vara ett bra val om din rollperson har god kondition och uthållighet. Alternativt, om du vill undvika fysisk ansträngning, kan du använda Karisma (KAR) för att övertyga någon annan att hjälpa till, eller för att förklara och hantera situationen på ett effektivt sätt om du till exempel behöver förklara för en chef varför du är sen till ett möte.