Hantering av tid
Tiden är en begränsad resurs som snabbt blir märkbar när uppgifter ackumuleras.
Det är spelledarens ansvar att övervaka tidens gång under spelets lopp och meddela spelarna den aktuella tiden, särskilt när den börjar rinna iväg. Tidpunkten på dygnet spelar en viktig roll i spelet, eftersom den påverkar karaktärers tillgänglighet och olika omständigheter inom spelvärlden. Vissa händelser eller möten kan endast äga rum vid specifika tider, och nattens täckmantel kan erbjuda unika möjligheter eller risker.
Nedan följer en översikt över hur olika aktiviteter passar inom specifika tidsramar:
-
Ett par minuter: Korta ärenden såsom en diskussion eller ett snabbt telefonsamtal.
-
En kvart: En paus för kaffe eller ett ärende som kräver lite mer tid.
-
En halvtimme: Genomförandet av ett mer invecklat ärende, eller en följd av snabba åtaganden.
-
En timme: En serie betydande ärenden eller tid för en avkopplande lunch.
-
Två timmar: Genomförandet av flera komplexa ärenden eller en enskild insats i ett projekt.
-
Åtta timmar: Representerar en hel arbetsdag, en period för fritidsaktiviteter, eller tid för sömn.